linnealundsten

Alla inlägg under april 2013

Av Linnéa Lundsten - 26 april 2013 18:19

Ikväll är kvällen för avsked med mina kära au-pair vänner, vi har sedan två månader tillbaka bestämt fredagen den 26 april som sista kvällen med mig innan jag reser hem(ish). På måndag när jag, mamma och pappa lämnar Arenzano för att bege oss till Cinque Terre så är det sex månader på dagen sedan jag flög hit, helt sjukt var tiden går fort. Under mina sex månader här så har jag gått från att vara den nya bland au-pair tjejerna här till att nu vara den som varit här längst och "vet" mest om hur livet i denna staden är osv. Jag har lärt känna underbara tjejer under dessa månader, några av dem är troligen vänner för livet, Sarah från Ontario/-Canada, Kaylee från Californien/-USA, Rebecca från Lincolnshire/-Storbritannien, Cara från Newtonmore "the highlands"/-Skottland och fina Linnéa från Norrköping. Jag har några ställen att besöka nu när de allihop bjudit in mig till sina hem.. blir att resa resten av mitt liv tror jag? Om man var gjord av pengar kanske.. men nu är jag ju tyvärr människa så nej.

Ikväll är iallafall min sista kväll här och jag, Linnea och Cara ska först ses och äta på någon go restaurang för att sedan möta upp de två nya tjejerna Meghan från Skottland (träffade henne idag för första gången och hon är underbar, så synd att hon kommer nu när jag ska åka..) och Sarah från Irland som kom förra veckan (tjejen som tappade bort min mobil i helgen när vi va ute och dansade, hon var för full för att egentligen ta hand om andras tillhörigheter, jag skulle Inte litat på en tjej jag känt 1 vecka..). Så kvällen kommer bli supertrevlig tror jag, blir en perfekt avslutning innan nya äventyr drar igång för mig. Ta hand om er och ha en fin fredagskväll! Kramar

Av Linnéa Lundsten - 23 april 2013 18:01

Familjen har landat på Ibiza nu och jag är ensam hemma i huset, både lugnt och skönt på ett sätt men blir lite väl tyst ibland så jag skrämmer upp mig själv när jag hör något knarra osv. Som tur är börjar vädret bli bättre igen så kunde spendera hela dagen i solen istället för att vara inomhus som jag tvingades vara igår pga regnet. Kom nyss hem från en 5 km runda och ser ut som en tomat i ansiktet, den saken har definitivt inte förändrats med att jag gått ner i vikt eller varit aupair ett halvår här haha. Har alltid fått höra att jag ska tänka att "man ser ju i alla fall att du gjort något, ansträngt dig liksom" men hur kul är det när vissa som springer två mil fortfarande är vita i ansiktet medan jag då ser ut att dö av rödhet :D Aja, det börjar lägga sig medan jag sitter och skriver nu och väntar på att maten i ungen ska bli klar! Nomnom.. är riktigt hungrig, ska bli gött med lite kyckling al forno stoppad med sparris och parmesanost, och till det wokade grönsaker.  Vi hörs kanske imorgon efter jag legat på stranden hela dagen ;) Har fortfarande inte berättat för er om hur min italienresa kommer bli tillslut, allt är bokat och klart om jag inte sagt det! Kramar

Av Linnéa Lundsten - 22 april 2013 16:18

Idag är dagen, dagen som under så lång tid varit så långt borta. Idag är min sista arbetsdag som au pair hos familjen Capurro, och det känns oerhört konstigt måste jag säga och ledsamt såklart. Imorgon åker familjen till Ibiza på semester och jag förblir ensam i huset fram till mina föräldrar kommer hit på Lördag. Familjen kommer hem igen på Söndag så jag hinner säga hejdå på dem innan jag åker iväg med mamma och pappa mot Cinque Terre och Florens. Förhoppningsvis är familjen inte för trött efter resan på Söndag så de följer med oss ut och äter middag på kvällen. I helgen har jag varit au pair i sex månader.. gud vad tiden har gått fort, jag åkte ju ganska nyss eller hur? Detta är helt klart bästa erfarenheten i mitt liv hittills. Jag har blivit intvingad i de mest konstiga situationer här som jag hade behövt hantera på ett bra sätt. Jag har nog "förbättrats" lite som person under min au-pair tid.. det hoppas jag i alla fall, men det får ni se och dömma när jag är hemma igen haha. Självklart är det spöregn och ruskigt väder sista dagen jag jobbar så blev inget med att hämta Jacopo tidigare från förskolan och leka i lekparken extra länge inte. Mormorn och morfarn till lillpojken ville hämta honom eftersom det regnar, så sitter här och väntar på att de ska komma hem igen nu så jag kan få leka lite, göra något denna dystra måndag. Hade lite tid över nu medan de hämtar honom så jag satte ihop lite bilder på honom och mig.Tyckte det blev ganska gulligt, vad tycker ni? Åh vad jag kommer sakna min lilla fotbollstjärna när jag åkt.

 

       


Av Linnéa Lundsten - 19 april 2013 19:15

Jag köpte Precis en festivalbiljett till wow, man får verkligen världens bästa känsla när man köper en biljett till något som ska ske några månader :D Så nu är både summerburst och way out west biljetterna färdiga och klara, nu är det bara att vänta och längta!

 

                

  


Av Linnéa Lundsten - 19 april 2013 11:59

Gårdagen va en rikigt go torsdag, min näst sista torsdag här :O :O Vi åkte in till Genova med min värdmamma på morgonen, jag, Cara och den nya tjejen Sarah som kom förra veckan. Innan affärerna öppnade satte vi oss på ett favoritkafé som serverar lite olika sorters kaffe och har även massa goa nybakta bakelser. Vi tog också en promenad ner till hamnen innan affärerna öppnade, så nu hittar även de dit i framtiden för jag lämnar ju dem nästa vecka. Shoppingstuden blev alldelles perfekt, jag hittade mängder av saker som jag provade och av den mängden så ville jag kanske ha hälften men i slutändan valde jag bara ut de saker jag kom dit för att hitta - vilket var ett par nya (billiga) shorts och två enkla sommarblusar som man kan ha både till vardag och till en fin tillställning. En till sak som jag köpte som jag verkligen behövde va en ny vit bh, och för första gången i hela mitt liv kunde jag köpa en HM-bh, innan har jag alltid haft för stor storlek så de har varit för små, men nu nu passade de prima ballerina! Köpte en hudfärgad istället för en vit faktiskt men man är väl klok, den är ju helt osynglig under alla vita plagg medan med en vit bh så synd fortfarande konturerna. Den är ju inte så snygg men praktiskt går före snygghet för mig! Vi avslutade dagen med att hitta ett SUSHI ställe, ojoj som jag har trånat efter sushi de senaste 7 månaderna (alltså innan jag åkte hit med) och gud så gott det var. Sedan blev det hemfärd med tåget, liten snabbis hem till huset för att sedan powerwalka till förskolan och ta med Jacopo till lekparken för resten av dagen. Vilken go torsdag helt enkelt!


  Allmänt

Av Linnéa Lundsten - 15 april 2013 19:20

Hej allihopa. De senaste två dagarna har varit helt fantastiska, nu säger även italienarna att våren som skulle kommit för 3 veckor sedan har kommit nu. Allt går som smör i solsken här och jag kan inte må mig att klaga över något när jag lever så här fint med en sån bra familj. Jag jobbar men jag jobbar ju inte vanliga timmar eller så pass hårt som alla gör hemma precis. Igår skypade jag mer Ericis, det var mysigt,, saknar henne och vännerna hemma. Nu är det ju inte så långt kvar tillsa jag kommer hem faktiskt, sju riktiga arbetsdagar kvar innan jag slutar. Min familj här har bokat en resa till Ibiza lite spontant och åker bort mellan den 24 och 28 April vilket kortade ner mina arbetsdagar rejält. De kommer hem samma dag som jag planerat vara min sista dag, förhoppningsvis kommer de inte så sent så de kan följa med mig, mami och papi ut på middag. Dagen efter åker vi tre till cinque terre, vi ska boka boende i dagarna nu, kommer bli så mysigt att får resa lite kort som ensambarn med mina föräldrar. Jag håller även på att titta på boende för mig för veckan efter Emelie och Jonas åkt hem från Florens. har ju tänkt resa lite efter det innan jag återvänder hem till våriga Sverige. Min plan är att åka ner till Neapel för att se Neapel såklart, Pompeij och ta båten ut till Ischia ön och efter det bo några nätter i en stad längs amalfikusten för att se alla byarna/städerna som ligger där och bara chilla lite. Efter det återvänder jag till Rom för två dagar, har några saker jag inte han göra när jag var där med tjejerna under påskhelgen, och sedan - SVERIGE och ÄLSKADE GÖTEBORG! Ps. firade mig själv lite igår, har gått ner precis 12 kilo nu sedan nyår, grattis till mig själv!


Här är några bilder från helgen, puss och kram

 

 
  

Av Linnéa Lundsten - 11 april 2013 17:47

Ännu en fantastisk helg har lite för snabbt passerat.. Denna helgen hade jag riktigt fint besök här hos mig, ni vet vilka jag pratar om, har ju tjatat om att de ska komma i tre månader nästan. Gud så mysigt det va att få umgås dygnet runt men min syster och bästa vän. De flög in fredag kväll och åkte sedan hem igår förmiddag, hade varit kul att ha dem såklart men livet måste gå vidare och jag behöver jobba så jag har pengar att leva på här nere. Under helgen plus måndag och tisdag var det blandat väder, från regn till sol, till regn igen för att sedan bli molnligt värre. Pricken på i;et va iallafall att vi spontant åkte till de två första byarna i Cinque Terre på söndagen och det råkade bli sommarväder så jag och Marcus vandrade seriöst runt i short och t-shirt. Under helgen visade jag dem Arenzano, tog ju inte väldans lång tid men vi fick gått mycket då det är upp och ner för backar här. På måndagen besökte vi sedan Genova hamn och centrum och på tisdagen njöt vi av förmiddagssolen på både terassen här och på stranden i grannstaden Cogoletto. Vi lyckades fylla dagarna och jag tyckte vi hade riktigt fina dagar ihop. Förstår självklart att det är svårt för dem att komma från hektiskt och stressat pluggande till denna lugna miljö där man kan glömma bort vilken dag det är, så det var svårt för dem att slappna av i början. Här kommer lite bilder ifrån helgen, enjoy! kramar

 

 

 

               

 

 



Av Linnéa Lundsten - 5 april 2013 13:13

Josefine skrev precis att hon och Marcus är på flygplatsen nu, wohoooo, snart är de här hos mig! Är så taggad, ska bli så mysigt att hänga med dem i fyra dagar <3 Vädret ska inte va så bra dock men har planer som kan genomföras i vilket väder som helst så ska nog gå bra :) Hoppas allt flyter på där hemma, här går tiden fortare än någonsin - bara tre veckor kvar tills jag slutar jobba som au-pair nu.. har väldigt splittrade känslor om det.. Vägde mig imorse och är nu på rätt väg igen efter en paus pga Rom resan, lite för mycket god mat, goda viner och för mycket glass.. Nu satsar vi igen, peppapeppapeppa! Vi hörs, kramkram

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards