linnealundsten

Direktlänk till inlägg 8 februari 2014

Dykningen pa Koh Tao, och det ackligt stromma vattnet..

Av Linnéa Lundsten - 8 februari 2014 15:53

Pa underbara Koh Tao va jag sammanlagt 9 dagar, dar hade man definitivt kunnat stanna i tva hela veckor om inte langre. Stranderna va magiska och vattnet, herregud. Forutom att ligga pa beachen fanns en del saker att prova pa om man ville va lite aktiv, sa som crossfit, thaiboxning och yoga. Sjalv gjorde jag iaf ett yoga pass forutom mina egna simpass i havet. Brukar gilla att springa pa stranden men under nastan hela forsta veckan va jag forkyld sa blev inte mycket med det. Sen kunde man sjalvfallet dyka varje dag om man velat det - dykningen ar ju det Koh Tao ar kant for och kan beratta att langs alla gator ar dykskolor inknodda. Just darfor kande jag mig liite tvingad att aka ivag och dyka en dag nar jag anda har ett dykarcertificat som jag tog pa philippinerna med Josse.


Under det forsta sex dagarna da Camilla och Fanny var med mig sa kande jag inte for att aka ivag fran dem alls och jag va aven nervos for att dyka utan nagon jag kande som buddy. Sist jag dok sa var jag ju med min alskade syster och kande mig valdigt trygg. Efter manga med tvekande sa gick jag forbi en dykarskola och bokade tva dyk med en instruktor och tva canadensare som skulle avsluta sin open water kurs den dagen och skulle alltsa bara gora nagra skills men resten va bara fun-diving.

Dykarskolan som jag valde att ga till blev jag tipsad om fran en instruktor som jag traffade ute i sjukt stromt vatten nar jag ovh tjejerna akte ut till Japanease Garden i borjan av veckan, fort att bade bada, sola och snorkla lite. Japanease garden och massa andra fina snorkling/dykarstallen ligger vid tre sma oar utanfor Koh Tao.


Den har lilla historien om det stromma vattnet maste jag ju beratta om haha, hade nasten glomt av den nu. Jag har nog aldirg upplevt sa stromt vatten innan (forutom i en simhall dar man ar med pa det och aven tycker det ar lite kul att flyta med...)

Det har va inte kul kan jag beratta! Strommen va sa sjukt stark och aven for mig som ar van simmare sa kande jag direkt att den har ar inte att leka med, den kan man inte fightas mot utan man far antingen flyta med och hoppas kunna ta sig till nagon bat nagonstans.. eller snabbt foroka simma snett emot den in in mot land innan on tar slut!. Det var tur att jag traffade instruktoren och hans tva dykelever som tipsade mig lite snabbt i farten om vart jag ev kunde flyta vidare med dem nagonstans eller vart jag borde forsoka klattra upp pa berget for att ta mig tillbaka till byn/stranden. I farten lyckades jag fraga vad deras dykarskola hette da jag gillade att det bara va han och tva elever ute och dok, inte en enorm grupp liksom. Sa jag fick namnet pa skolan och han saga tack innan jag borjade kampa mig mot land. Det slutade bra med att jag simande snett med strommen, lyckades ta mig tillbaka till on, klattrade upp bland sopor och overgivna thaihus, och fick tillsut ga igenom en gammal dams hydda for att ta mig till tjejerna som lag och solade fortfarand. Spannande eller hur? knappa saker man ar med om ibland..


Vi dok forst vid  Green Rock, superfint stalle verkligen. Dar fick jag for forsta gangen fick simma genom sma grottor pa 15 meters djup med, asballt va det! En timme senare dok vi vid White Rock en liten bit darifran. Dar fannas verkligen miljarders fiskar och korallerna va som vanligt otroligt vackra. Vi va nere och dok pa min maxgrans vilket va kul att prova, 18 meter rakt ner i vattnet alltsa.. helt sjukt djupt egentligen haha. Vi stannade vid ett tillfalle nera pa botten tillsammans men en farlig stingrocka. Hade min hand 2 dm ifran hehe.. Stingrockan var stor som ett tefat man aker pulka pa och va sa fin, klargul med fargglada prickar pa och den kandes inte ett det minsta farlig. Men regeln ar ju, de vackraste djuren vaxterna i havet ar de farligaste och dem ska man iiinte rora.

Jag vet vad ni vill hora nu.. att vi sjalvklart fick se en del clownfiskar, palettkirutgfiskar (som Doris i hitta nemo ar) och aven jattefina Zanclida fiskar i olika varianter.


Dyket kostade mig 1600 baht, vilket ar 320 svenska kronor. Helt sjukt billigt for 2 superfina langa dyk tillsammans med en istruktor som min buddy, och vi fick ju aven hela soluppgangen ifran baten innan vi borjade dyka!! La upp en bild pa facebook fran soluppgangen, den kanske nagra va er sag? Men jag maste saga att den gor inte soluppgangen nagon rattvisa alls. Den va obeskrivligt fin om man kan saga sa. Det va helt fantastiska att fa vara med fran att det va kolsvart, stjarnorna och fiskebatarna va det enda som lyste runt oss, till att himlen borjade bli bla efter att ha varit kolsvart, morkbla, lila, gronlikande farg och spruckit upp i rod, orange och gul.


Ah vad jag langtar tillbaka nar jag berattat om dykningen.. Nasta dykning for mig blir pa Bali, det ska visst va lika vacker som runt Philippinerna om inte vackrare! Bara en vecka kvar till Bali nu, taggaaa, men forst ska jag fortsatta njuta av underbara Malaysia och dess natur, staderna, maten och folket. Vi hors snart igen, maste fa skriva av mig om Georgetown och Penang Island! Kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnéa Lundsten - 21 mars 2014 19:53

På lördag kvällen den 15 Mars runt halv tio landade jag på Indira Gandhi flygplats i New Delhi. Då återstod bara 6 timmars väntan på June som skulle komma tre på natten med ett flyg från Doha. Det tog en bra stund innan hon hade tagit sig igenom imig...

Av Linnéa Lundsten - 11 mars 2014 07:42

Tredje gången gilt?.. Denna sjukperiod som jag just nu försöker ta mig igenom har varit den värsta hittils. De senaste dagarna har jag legat utslagen i sängen och försökt behålla resorben jag druckit. Är det bara inbillning eller blir man dubbelt så ...

Av Linnéa Lundsten - 1 mars 2014 06:18

Hej igen! Nu har jag förflyttat mig från Kuta och åkt en timme bil och två timmar båt ut till Gili Trawagan som ligger på Balis östra sida. Gili-öarna är tre små paradisöar utan bilar, bussar och flygplan så här tar man sig runt med antingen cykel, h...

Av Linnéa Lundsten - 24 februari 2014 17:05

Hallå kära läsare!Har sedan igår varit på Bali en hela vecka och haft det riktigt gött. Bali är en paradisö full av turister.. mestadels svenskar och australiensare. Vill man ha en lugnare och en mer kulturell resa så rekommenderar jag genom goa pers...

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards