linnealundsten

Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

Kommer sakna fina Malaysia

Av Linnéa Lundsten - 22 februari 2014 15:18

Med en stor take away cappuccino sitter jag nu och väntar på att få stiga på planet. Bara 1 timme till boarding och två timmar kvar tills flyget går.. Ja jag var ute i lite för god tid, men bättre det än tvärt om. Försöker hålla mig ifrån de lundstenska vanorna så mycket som möjligt haha, ni som känner min familj förstår nog vad jag menar med det ;)
Nästa destination är alltså Bali, Gili öarna och Lombok i 30 dagar. Som jag har längtat efter att få fortsätta att lära mig surfa och att få dyka ännu mera! Har självklart njutit av att få resa runt i Malaysia men har inte kunnat låta bli att längta till Bali. Människorna här i malaysia är jättegoa som jag redan har berättat innan men vill säga det igen för de är verkligen supervänliga och sen är det ju ett plus att man kan förstå deras engelska om man jämför med thaifolket, och kulturen är så bred här så är lätt att trivas, de har allt liksom.
Efter att jag skrev sist så hade jag 3 dagar till i Cameron Highlands. De dagarna va späckade med vandring i den malaysiska 'djungeln' som de kallar det (mer skog skulle jag beskriva det som, de har till och med mossa ju..) De mer komplicerade och svåra turerna gjorde jag tillsammans med två holländare i min ålder som också reste ensamma, vilket va bra för annars hade vi nog tappat bort oss för kartan stämde inte alltid haha. Jag hoppas verkligen jag får träffa Eric och Melanie igen, de var riktigt sköna. När vi vandrade kom vi tillslut upp till olika teodlingar på 2000-2500 m höjd, så himla vackert va det. Är så fruktansvärt glad att jag åkte till Cameron Highlands, tänk om jag inte hade gjort det liksom, vad hade jag tyckt om min Malaysiaresa då?
På eftermiddagarna promenerade man till fjäril och bi -farmar och jordgubbsodlingar. Det fanns fler sorters odlingar att få se men vandringarna tog mycket av energin så man orkade inte med så mycket mer än dem. Enligt min gps Garmin klocka jag har med mig så gick vi mellan 8-12 km varje dag, så fick mig bra träning de dagarna vilket va gött, men va därav ganska trött när jag kom till Kuala lumpur på torsdagskvällen sen haha, sov runt 16 h den kommande natten :)
På första Asien resan med familjen besökte vi Kuala Lumpur och gjorde nästan all sightseeing man måste göra, så denna gången tog jag det bara lugnt och gjorde mer avslappnade grejer, som att besöka KL Bird Park, Orkidé trädgården och en fjärilpark, samt shoppa, fira slutet av det kinesiska nyåret med flummiga människor på hostelet och käka massa god mat.. och nu är jag på flygplatsen som sagt. Dags för nya äventyr, vi hörs snart igen fast då från baliiiiii :) Kramar

Här kommer några mobilbilder (..!!) från Cameron Highlands och KL. Förhoppningsvis kan jag snart lägga upp några foton från kameran, de är mycket finare men dessa får duga så länge :)