linnealundsten

Alla inlägg under december 2012

Av Linnéa Lundsten - 21 december 2012 16:20

Sista kvällen satte jag ihop papparkakshuset från Ikea, fixad en italiensk version av krisyr och dekorerade huset. Mamman och pojken skulle inte komma hem fören senare på kvällen i onsdags så då hade jag lång tid på mig att både packa och göra huset till dem. Här är lite bilder på huset jag gjorde till dem, lite barnstyle så det ser gott ut att äta med ;) De blev överlyckliga kan jag lova, de har nämligen aldrig sett ett papparkakshus innan och speciellt inte ett dekorerat papparkakshus innan. Måsta gå nu, är i Sverige sen igår om jag inte sagt det - så gött at tva hemma lite, kramar!

     

Av Linnéa Lundsten - 21 december 2012 14:49

                                         

Av Linnéa Lundsten - 18 december 2012 23:47

Mellan den 13 och 16 december hade jag en semester ifrån min semester här i Arenzano. Jag hade en fantastisk weekend i denna underbara stad. Drog på mig en förkyldning under helgen som har börjat ta på mig nu vilket suger men men.

Lucia morgon klev jag upp 6.45 och tog tåget från stationen runt halv nio tiden. Resan gick smidigt, fick byta tåg i Genoa och sedan i Pisa för att komma till Florens central. Det gick även riktigt snabbt, eftersom jag sov hela vägen. Försökte som vanligt läsa i min bok men slutar med att jag somnar efter ett kapitel. Jag kom fram runt två tiden, struntade i att köpa en karta och försökte istället minnas vart och hur gatorna gick i staden. Det gick ganska hyffsat, mindes mer än jag någonsin kunnat tro men hade även lite hjälp ifrån folkmassan som rörde sig åt centrumhållet ;) Jag kan allvarligt se mig själv leva och bo i Florens, staden är perfekt storlek så man kan gå överallt på reativt kort tid, precis som Göteborg. Under min första dag där vandrade jag ensam runt och kände av stadspulsen, njöt av vad jag såg och åt även god mat på ett litet café precis brevid Ponte Vecchio bron. Vid sextiden träffade jag tillslut Arianna, min underbara vän och hon var lika fantastisk som jag minns henne. När vi sågs kramade vi varandra länge och bara skrattade av lycka. Hon tog med mig till ett café där vi kunde uppdatera oss om varandra lite. Planen var sedan att åka hem till hennes kompis där 6 andra tjejer väntade på oss, Arianna skulle öva med sin lilla assambel för en konsert som skulle vara i en kyrka utanför staden på lördagskvällen. Gud vad duktiga de var, och gud vad jag saknade min kör när jag satt där och lyssnade på dem i soffan i vardagrummet hos Fransesca. Alla hade tagit med sig något ätbart att bjuda på så det blev en buffe av all möjlig italiensk mat, fruktanvärt gott kan jag lova. Till efterätt hade en tjej bakat en slags sockerkaka med pistage, den ska jag nog bjuda på hemma någon gång! Efter maten var det dags för klädmarknad, vad är nu detta undrade jag haha. Jo det låg till såhär, varje år lämnar alla tjejerna bort de kläder och grejer de inte längre använder till second hand affärer, men före de gör det så har de en liten klädmarknad tillsammans en kväll i December där de visar vad de har för saker och ser sedan om någon av de andra tjejerna är intresserade av det. Visst är det smart? Så först byter de lite grejer, har sen en modevisning kind of, och sakerna som blir över lämnar de sedan ifrån sig :) Jag skall försöka göra något liknande hemma, det är ju hur mysigt och kul som helst att göra med sina vänner!

Torsdag kväll sov jag över hos Arianna och hennes mamma, det var jättetrevligt och de var för fina mot mig. Det kändes som jag var en i familjen. Vi åt en go italiensk frukost med italienskt gott kaffe, kakor och skorpor med marmelad. Arianna visste att vi svenskar äter frukost och inte bara lite kaffe som de gör, så hon dukade fram nästan allt hon hade i kylen kändes det som ;) Jag sa självklart att hon intë behövde göra det, men hon insisterade att jag skulle få en stor frukost :) Torsdagen, luciadagen, tillsammans med Arianna och hennes vänner, och även konserten två dagar senare på lördagskvällen (med gratis middag efteråt tillsammans med båda körerna) var lätt de bästa dagarn jag haft i Italien hitills!


Okej jag ska försöka sammanfatta fredag-söndag lite kort nu, det var torsdagen och lördagskvällen som va det bästa så därför jag skrev ganska detaljerat ;) På fredagen kom Kaylee efter några timmars förseningar pga snö i Genoa. Vi checkade in, träffade två rumskamrater vi inte kände, två tjejer från usa som pluggade tyska i Wien. Crystal va från Nebraska och Loren var från Texas, vi lärde känna dem under kvällen då vi gick ut tillsammans. Efter middagen hamnade vi på en Kareokeclub med alla möjliga människor, ett stort gäng av australienare som var sköna ibland där! Vi dansade till gamla klassiker som folk sjöng och hade riktigt kul. Under förmiddagrna och eftermiddagarna fre-sön gick vi på alla museum vi hittade nästan. De kändaste först självklart som Ufitzi gallerian med konstverk ifrån både Michelangelo och S. Borticceli, och Academy Gallerian med statyn av David som var huvudgrejen att se där. Vi vandrade även runt och tittade på allt vi hittade, köpte fler julklappar osv, hade det riktigt gött alltså. Vädret var perfekt på torsdagen och söndagen när vi skulle hem igen, på fre-lör så duggade det nästan hela tiden tyvärr så fick se staden med paraply men gjorde inte mig så mycket då jag har sett staden i solsken för 7 år sedan.


Lägger upp bilder imon, sov så gott allesammans! Bara tre dagar tills jag är hemma nu :) Puss och kram

Av Linnéa Lundsten - 12 december 2012 23:09

Imorgon bitti åker jag till Florens för 4 dagar! Tillslut ska jag få återvända till den vackra staden som jag besökte för 7 år sedan snart. Kaylee möter upp mig på fredag så jag åker alltså ensam dit imorgon, men jag ska träffa Arianna Cusa under kvällen och även sova hos henne så kommer få en så härlig dag. För er som inte vet vem Ari är så träffade jag henne för första gången när jag var i Florens 2006 med min klass. Vi hade utbyte med hennes kör där. Det var inte fören hon kom till Göteborg och bodde hemma hos mig å familjen som jag lärde känna henne på riktigt. Efter utbytet i Göteborg 2007 så har vi mejlat fram och tillbaka i 4 år och under det senaste året hållt kontakten via facebook istället ;) Så ciao allihopa, vi hörs på måndag eller tisdag. Jag lägger upp bilder och skriver om resan då! Massa kramar, 9 dagar tills jag kommer hem nu.. <3

Av Linnéa Lundsten - 12 december 2012 14:59

         

Av Linnéa Lundsten - 11 december 2012 22:58

OM TIO DAGAR LANDAR JAG I GÖTEBORG IGEN!


 

Av Linnéa Lundsten - 10 december 2012 17:31

 


Idag har Jacopo varit hemma och sjuk, så jag har tagit hand om honom samtidigt som jag följt Nobeldagen live på datorn så mycket som möjligt. Som tur är ligger allt som sänds idag kvar i en månad så jag kan ju se det en annan dag med. Efter idag tycker jag ärlig talat EU hade rätt att få fredspriset, tycker ni inte det så borde ni se fredsprisutdelningen i Oslo. Flera personer föresläste och argumenterade för varför EU fått priset i år och de lyckas övertala mig! Har ni inte sett sändningen så finns den också på svtplay.se. Just nu tittar jag på själva prisutdelningen, och jag är så sjukt fascinerad över pristagarna, att man kan brinna för något särskilt så mycket och vara så smarta som de är? nu pratar jag alltså om pristagarna i medicin, fysik och kemi. Jag är så fruktansvärt fascinerad över dem. Prisutdelningen håller på fram till 18.00 och sedan börjar den långa banketten i statshuset, ser fram emot några delar av den, musiken och showerna som dyker upp i mellanåt är alltid så bra! Själv firar jag mitt eumedlemskap och mitt okunnande inom kemi, fysik och medicin med valnötter, clementiner från trädgården och lite te, ja men självklart har jag tända värmeljus runt mig ;)


Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards