linnealundsten

Direktlänk till inlägg 3 april 2013

"Alla vägar bär till Rom"

Av Linnéa Lundsten - 3 april 2013 12:33

Nu har jag efter lång väntan besökt världens huvudstad Rom. Vackra, magnefika och helt underbara stad, när ska jag få återse dig igen? I fem dagar beökte vi Rom och utnyttjade läget till fullo och va de bästa turisterna vi kunde. Jag gjode en lista på saker vi borde göra och satte dem sedan i ordning från 1-30 eller vad det nu blev, det finns mycket fantastiskt att se i Rom. Linnéa och Cara va normalt intresserade av att se allt men jag va som vanligt överintresserad och läste på innan så det var lättare att förstå allt när jag väl såg det eller lyssnade på en guide om det vi såg. Detta gjorde även att jag gick upp tidigare på morgonen för att hinna med att se något jag verkligen ville se och mötte sedan upp dem vid lunch för att göra något med dem som de också ville se. Jag tycker jag var duktig, när jag väl är i Rom så ska jag väl passa på och se och göra det jag vill? Innan jag åkte fick jag både tips ifrån min mamma, min bästa vän emma som bott i Rom ett tag och i från random människor på tripadvisor, vilket gjorde vårt besök enklare att veta vad vi skulle prioritera att göra i denna enorma stad. Några av mina favoriter i Rom var.. Fontana di trevi - på natten när alla lysen tillsammans med stjärnorna lyste upp fontänen. Forum Romanum, Colosseum och Pantheon va alla tre helt otroliga, kändes som jag reste tillbaka i tiden när jag besökte dem, är fortfarande i shock nu efteråt haha. I vatikanen så va självfallet sixtinska kapellet det coolaste men jag uppskattade nästan mer Rafaelrummen, helt otroliga verkligen och rummen med modernkost va också ett "missa inte detta" för mig. Utöver de vanliga turistsakerna så tog vi tillfället i akt och provade tre av fyra nätter på Roms nattliv. När vi kom hem på eftermiddagen sov vi två till tre timmar för att sedan laga middag ihop, och efter det göra oss i ordning för att gå ut vid tolvtiden. Herregud vad slutkörda vi va efter det haha. Den sista kvällen i Rom lät vi bli att gå ut att dansa och satte oss istället på en fin restaurang vid Piazza di Navona tillsammans med alla andra turister och åt fantastisk mat. Eftersom vi annars lagade vår egna mat så hade vi pengar till att verkligen äta det vi ville på söndagskvällen, ganska smart drag tyckte vi. "Världens huvudstad", jag kan bara hålla med talessättet. Jag hoppas jag kan komma tillbaka snart och njuta av de antika monumenten som finns vart man än vänder sig och av tempot bland folket i staden. Nästa gång lär det nog inte vara lika mycket folk dock, för detta var ju påskhelgen så det var knökat med folk pga den nya påven och hans påsktal. Lite coolt att ha sett den nya påven ändå, papa Fransesco, inte för att jag såg mycket mer än hans huvud på balkongen men men. Lägger upp lite bilder ifrån vår weekend nedanför, har ni inte besökt Rom så boka genast flygbiljetter. Ska ni dit så kan jag hjälpa med tips för att slippa de enorma köerna till tex Colosseum, vatikanen osv. Kramar!