linnealundsten

Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Linnéa Lundsten - 6 februari 2013 00:30

Läste nyss en artikel genom mitt GP+ medlemskap om Bars, som vanligt va det bra råd till alla som är lite förvirrade kring dessa olika sorters bars med choklad, nötter eller torkad frukt i. Hjälper de en att gå ner i vikt, eller upp i vikt? Fungerar de ens som ett mättande och snabbt mellanmål? Tänkte nu lägga upp en del av artikeln här så ni får läsa. Själv så tror jag inte på mellanmålsersättningar i form av bars som kallas "nyttiga" men är täckta i olika sorters choklad.. Visst det står exakt vad man äter på innehållsförteckningen men jag känner mig i alla fall fortfarande lite lurad över vad det exakta innehållet är - så jag undviker bars eller dyra energidrycker över huvudtaget. Dagens marknad är allt bra knepig som försöker övertala folk att "du kan fortfarande äta choklad men gå ner i vikt" eller så säger de att bars är "ett hälsosamt mellanmål". Mig övertalar de då inte, har provat en gång och mätt blev jag ju inte. Skulle själv rekomendera en frukt och några mandlar så blir du mättare och du vet exakt vad du fått i dig. Det är ett hälsosamt mellanmål det och hur lång tid tar det egentligen att fixa i ordning lite nötter eller en fruktsallad ;) Ät dock inte flr många nötter, då blir det överkonsumering för kroppen istället, max 12 mandlar brukar vara en bra regel att följa.


Mellanmålsbars har fått ett enormt genomslag. I kioskerna finns det ofta fler så kallade hälsobars i chokladhyllorna än det finns vanliga chokladkakor. En bar kostar ofta runt 25 kronor – är de värda sitt pris? Och fyller de någon funktion?

Ofta när det handlar om hälsosamma vanor söker vi efter en quick fix. Man vill gärna ha de där sunda och hälsosamma vanorna, men är ofta inte villig att gå ifrån sitt invanda beteende. Många är beredda att lägga ganska mycket pengar på ett chokladalternativ som enligt reklamen ger rätt sorts energi, massor av näring och hjälper oss att gå ner i vikt.

Vad som är lämpligt att äta just för dig beror på dina träningsvanor, hur dina matvanor ser ut som helhet, och vad du har för målsättning; vill du gå upp eller ner i vikt, bli starkare på träningen eller bara ha lite extra energi på eftermiddagen när du sitter på kontoret?

 

Det finns en stor bredd i utbudet, och olika syften med olika typer av bars; skilj på måltidsersättning och mellanmålsbar, energibar, återhämtningsbar etc. En måltidsersättning är tänkt att äta istället för frukost, lunch eller middag för den som går på så kallad LCD-diet, och innehåller ganska mycket energi i förhållande till volym och vikt.

Många av barerna innehåller tillsatser av vitaminer och mineraler, just för att de är tänkta att ersätta vanlig mat under en viktminskningsperiod. Vissa av dem har en långsam effekt på blodsockret, och vissa är bra för mättnadskänslan. Läs på förpackningen och kolla om de har dokumenterad effekt!

 

De flesta mellanmålsbars är egentligen vanlig müsli, ofta med nötter och torkad frukt, som pressats ihop tillsammans med honung, och kan vara bra i samband med ett träningspass, men är inget mellanmål att rekommendera för den som vill gå ner i vikt och har en mer stillasittande vardag. Ofta är baren täckt med choklad och ger en hel del extra energi. De flesta innehåller ca 200-300 kcal per ca 50 gram. De kan vara ett lättvindigt mellanmål att ha med sig i träningsväskan för den som inte hinner packa ner något annat.

 

Många av de bars som säljs på gym och liknande innehåller mycket protein, vilket oftast är ganska onödigt – det protein vi normalt sett får i oss från vanlig mat räcker gott och väl.

Att göra sina egna mellanmålsbars är betydligt billigare och ger dig möjlighet att själv bestämma innehåll och smak, på nedanstående länkar finns ett par olika recept. Prova dig fram och variera mellan olika sorters torkad frukt, kryddor och andra smaktillsatser.


 Kajsa Asp Jonsson, Göteborgs Posten

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards