linnealundsten

Alla inlägg den 23 november 2012

Av Linnéa Lundsten - 23 november 2012 13:40

Igår bestämde jag mig för att åka till Sverige i några timmar, till Ikea alltså. Tänkte jag kunde få känna början på julen, äta god husmanskost och även köpa med mig lite nyttiga grejer tillbaka till Arenzano. Jag gick upp med familjen på morgenen för att få skjuts med Anotnella in till Genova, hon jobbar ju där så va bekvämt och gött. Väntade på "Ikea bussen" vid Statzione Brignole en timme, tillslut kom det faktiskt en minibuss med Ikea reklam på. Mellan 11-13 vandrade jag runt i varuhuset, kände mig så fruktansvärt svensk när jag gick där. Några italienare såg att jag inte va därifrån och när jag hela tiden gick runt och log så märktes det nog ännu mer.. Köpte mig en kaffepress - har letat efter en sådan sedan jag kom hit! men enda stället att köpa det är visst ikea, eftersom de inte gör kaffe så här i Italien. Jag köpte mig värmeljus med dofter av äpple/kanel för att införa ännu mer julstämning i mitt rum och lite småplock av trä som luktar gott  - så har gjort en liten ljusbricka, mys på hög nivå. Köpte en liten present till Jacopo med, vi har börjat ta slut på både tuschpennorna och boken vi färglägger i - så köpte både en ny bok och massa fina pennor :) I slutet av Ikea utanför kassorna ligger den fantastiska shoppen med svensk mat, och gud den va precis som hemma! Fanns massor av gott, kaviar av olika sorter, gravad och fryst lax, köttbullar, saft, sylt , frysta lussekatter och massor av olika sorters pepparkakor (tummen upp).

Jag försöker ju vara nyttig här nere i Italien bland alla kolhydraträtter så köpte bara knäckebröd i massor och mellanrost kaffe till min press. Tänker att jag åker tillbaka i December någongång och köper lite lussekatter, pepparkakor och glögg till familjen och gör en svensk julkväll till dem innan jag åker hem till Sverige. Låter väl ganska nice? de måste ju prova vårt underbara sätt att mysa vid jul en gång i alla fall.Efter allt shoppande, köpte en del andra grejer, jag gillar ju att shoppa som ni vet.. så gick jag upp och åt lunch i restaurangen! Där serverades polpetta de svedezi con miltilli rozzo- svenska köttbullar med lingonsylt, och potatismos(missade vad det hette på italienska). Gud så gott haha, längtar efter julmaten! Undra om de har julbord här i italien med? Men nu när jag har bokat min flygbiljett hem till Sverige den 20 december, så kan jag ju vänta med julmaten tills jag kommer hem..


Här kommer lite bilder ifrån Ikea i Genova! Som ni vet så är gränsen på alkohol 16 här så de säljer självklart glögg med 12% mitt i ikeashoppen :P KRAM


Pepparkakorna med mandel/citron/hazelnötter eller vanlig smak..

 

Glöggen.. längtar.. 

 

   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards