linnealundsten

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Skidsemester i CHAMONIX

Av Linnéa Lundsten - 30 januari 2013 00:53

Chamonix, ja vad ska jag egentligen börja att berätta om? Det är alltid lika svårt att återberätta en resa, så mycket hinner ju alltid hända.. Vår resa var bara fem dagar lång men är trots det svår att börja skriva om. När jag försökte återberätta resan för Camilla på skype så blev det bara små korta grejer om skidåkningen, maten, vädret och lite om hur mysigt vi hade det tillsammans där. Kanske ska berätta ungefär samma saker här så blir det inte lika mycket att läsa, vem vill ändå höra om de långa timmarna jag spenderade på tåg och buss - tur & retur bl.a inte jag i alla fall..


Vi hade sammanlagt fyra skiddagar i Chamonix, och ack så tur vi hade med vädret, dagen efter vi åkte hem började det snöa för fullt och bli riktigt molnigt. Under våra fyra dagar hade vi strålande sol så det brände i kinderna när vi va tillbaka på hotellet på kvällarna, riktigt kul att få lite färg efter många många månader utan färg. Visst jag får väl sol här i Arenzano, men den verkar inte vilja ge mig någon färg tyvärr. Åter tillbaka till Chamonix, maten var underbart god så man njöt otroligt av varje tugga – vi njöt nog dubbelt så mycket eftersom priset på maten va snordyrt där. Istället för att betala 10 euro för en lunch i skidbacken som man gör både i Österrike och i Italien, så kostade maten här det dubbla och låg mellan 15-25 euro för en måltid. Skidåkningen vi fick var fantastisk, vi köpte ”Le Chamonix Pass” vilket sträckte sig ut så vi kunde åka till fyra olika skidområden med många pister i och det kostade 163 euro. Det liftkortet var ju perfekt för oss som bara skulle vara där i fyra dagar!  Annars fanns det ett ”Unlimited Chamonix Pass” som sträckte sig ännu längre bort så man både kunde åka till Courmayeur, Les Houches och upp till det stora området Aguille de Medi. Vi hann besöka tre av de fyra områden vi hade tillgång till och vi är sjukt nöjda med vad vi fick för pengarna, gud så vackert det var och gud så långa fina pister det fanns att åka – sådanna som bara finns i Alperna helt enkelt, svenska fjällen kan gå och lägga sig..  Av de tre ställena vi åkte till, Le Brevént, Les Praz/Flagére och Les Grand Montens så va det sistnämda mitt personliga favoritställe. Det var ett stort område men många långa backar som aldrig tog slut medans orken i benen nästan tog slut före, perfekta backar helt enkelt. På morgonen ligger området på den sidan berget att det ligger i skuggan, och efter lunchtid så smög sig solen över bergen och började skina över området - vilket hjälpte backarna att inte bli slabbiga eller uppåkta så fort utan de höll sig i bra skick länge på grund av kylan i skuggan.


Jag och Erica lekte pensionärer i Chamonix kan man säga.. Erica kom ju hemifrån efter att ha jobbat jättemycket och jag var dunderförkyld när vi kom dit, så vi var båda oerhört trötta. Vi gick på asfterski EN gång av tre möjliga tillfällen att gå ut, snacka om att känna oss gamla haha. Vi orkade helt enkelt inte gå ut utan köpte iställetnfrukt och annat som vi åt till middag på hotellet, kollade på film och sov sedan som små prinsessor och fick bra med sömn! Tror dock det var därför vi orkade med att vara pigga och åka skidor så bra, vi fick helt klart tillräckligt med sömn. På köpet så blev jag frisk av resan så jag är nöjd med att vi tog det lungt, är skönt att kunna arbeta nu när jag är tillbaka i Arenzano.


Lägger upp lite bilder från resan nu, Erica har de bra korten på sin mobil så ni får nöja er med att få se de få bilder jag tog med min mobil! Puss och kram, vi hörs imon för jag har annat att berätta..


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnéa Lundsten - 21 mars 2014 19:53

På lördag kvällen den 15 Mars runt halv tio landade jag på Indira Gandhi flygplats i New Delhi. Då återstod bara 6 timmars väntan på June som skulle komma tre på natten med ett flyg från Doha. Det tog en bra stund innan hon hade tagit sig igenom imig...

Av Linnéa Lundsten - 11 mars 2014 07:42

Tredje gången gilt?.. Denna sjukperiod som jag just nu försöker ta mig igenom har varit den värsta hittils. De senaste dagarna har jag legat utslagen i sängen och försökt behålla resorben jag druckit. Är det bara inbillning eller blir man dubbelt så ...

Av Linnéa Lundsten - 1 mars 2014 06:18

Hej igen! Nu har jag förflyttat mig från Kuta och åkt en timme bil och två timmar båt ut till Gili Trawagan som ligger på Balis östra sida. Gili-öarna är tre små paradisöar utan bilar, bussar och flygplan så här tar man sig runt med antingen cykel, h...

Av Linnéa Lundsten - 24 februari 2014 17:05

Hallå kära läsare!Har sedan igår varit på Bali en hela vecka och haft det riktigt gött. Bali är en paradisö full av turister.. mestadels svenskar och australiensare. Vill man ha en lugnare och en mer kulturell resa så rekommenderar jag genom goa pers...

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards