linnealundsten

Alla inlägg den 30 januari 2013

Av Linnéa Lundsten - 30 januari 2013 13:57

Snart har det gått en månad sedan nyårsafton och jag måste säga att mitt nyårslöfte fortfarande är igång och att det går superbra! Genom att inte äta mjukt bröd vilket är en väldig kolorifälla varje dag, onyttigheter som godis, chips och choklad ,och att även inte dricka alkohol så går man lätt och enkelt ner i vikt. Promenera försöker jag göra varje dag men gör jag inte det så simmar jag eller åker rullskridskor istället för att få min dagliga motion. Min fot jag gjorde illa i höstas börjar sakta kännas bättre å bättre, så vem vet, snart kanske jag kan börja jogga igen med! Tillbaka till maten, här i italien äter de ju som sagt mycket kolhydrater så som pasta, bröd och även mycket fett från ostar. Allt detta försöker jag då undvika så mycket som det går och äter alltså istället en lågkolhydrat/fett kost vilket fungerar super, man kan ju också kalla det lågkalorikost annars. Jag stoppar alltså i mig mindre kalorier per dag än vad jag gör av med, och då går man ju ner i vikt om man räknar på det ;) Fyra veckor har nu gått och jag har gått ner några kilon, visst de första två kilona var ju bara julmat så de va enklare att gå ner men de andra har jag allt kämpat för! Så just nu står jag på min normala vikt som jag hade under hela förra året fram tills jag flyttade ner till Italien, men jag vill ju gärna gå ner till den vikt som man ska ligga runt om man är 172 cm lång som jag är. Jag är superglad just nu eftersom jag lyckats med en månad och har redan börjat närma mig ett av mina delmål.  Jag har ju tänkt att inte jojjobanta utan detta är långsiktigt med bra hälsosam mat och träning för att bygga upp min kropp rätt så jag har satt upp bra lagom höga delmål längs vägen. Istället för att säga "men du är perfekt som du är" som jag redan har hört från några håll.. så snälla pusha mig istället och hjälp mig istället, va snälla och stötta mig när jag nu gör detta! annars kan  ni vara tysta istället för jag vill inte höra att jag är perfekt som jag är just nu kära ni :)


Hittils har jag ätit musli med låg fetthaltig fil, två finn crisp med gravad lax till frukost. Till lunch blev det precis wokade/stekta grönsaker med både böner, sparris, morötter, ärtor, tomat och andra grejer i, riktigt gott. Får se vad kvällen bjuder på, antagligen dagens intag av protein från ägg och något annat  till det. Måste säga att det är skönt att bestäma själv vad jag stoppar i mig och att ha lite koll på hur den påverkar min kropp i längden. Ni kanske också ska ta tag i era vanor och få lite mer energi till livet? ;)

Puss och kram
  

Av Linnéa Lundsten - 30 januari 2013 00:53

Chamonix, ja vad ska jag egentligen börja att berätta om? Det är alltid lika svårt att återberätta en resa, så mycket hinner ju alltid hända.. Vår resa var bara fem dagar lång men är trots det svår att börja skriva om. När jag försökte återberätta resan för Camilla på skype så blev det bara små korta grejer om skidåkningen, maten, vädret och lite om hur mysigt vi hade det tillsammans där. Kanske ska berätta ungefär samma saker här så blir det inte lika mycket att läsa, vem vill ändå höra om de långa timmarna jag spenderade på tåg och buss - tur & retur bl.a inte jag i alla fall..


Vi hade sammanlagt fyra skiddagar i Chamonix, och ack så tur vi hade med vädret, dagen efter vi åkte hem började det snöa för fullt och bli riktigt molnigt. Under våra fyra dagar hade vi strålande sol så det brände i kinderna när vi va tillbaka på hotellet på kvällarna, riktigt kul att få lite färg efter många många månader utan färg. Visst jag får väl sol här i Arenzano, men den verkar inte vilja ge mig någon färg tyvärr. Åter tillbaka till Chamonix, maten var underbart god så man njöt otroligt av varje tugga – vi njöt nog dubbelt så mycket eftersom priset på maten va snordyrt där. Istället för att betala 10 euro för en lunch i skidbacken som man gör både i Österrike och i Italien, så kostade maten här det dubbla och låg mellan 15-25 euro för en måltid. Skidåkningen vi fick var fantastisk, vi köpte ”Le Chamonix Pass” vilket sträckte sig ut så vi kunde åka till fyra olika skidområden med många pister i och det kostade 163 euro. Det liftkortet var ju perfekt för oss som bara skulle vara där i fyra dagar!  Annars fanns det ett ”Unlimited Chamonix Pass” som sträckte sig ännu längre bort så man både kunde åka till Courmayeur, Les Houches och upp till det stora området Aguille de Medi. Vi hann besöka tre av de fyra områden vi hade tillgång till och vi är sjukt nöjda med vad vi fick för pengarna, gud så vackert det var och gud så långa fina pister det fanns att åka – sådanna som bara finns i Alperna helt enkelt, svenska fjällen kan gå och lägga sig..  Av de tre ställena vi åkte till, Le Brevént, Les Praz/Flagére och Les Grand Montens så va det sistnämda mitt personliga favoritställe. Det var ett stort område men många långa backar som aldrig tog slut medans orken i benen nästan tog slut före, perfekta backar helt enkelt. På morgonen ligger området på den sidan berget att det ligger i skuggan, och efter lunchtid så smög sig solen över bergen och började skina över området - vilket hjälpte backarna att inte bli slabbiga eller uppåkta så fort utan de höll sig i bra skick länge på grund av kylan i skuggan.


Jag och Erica lekte pensionärer i Chamonix kan man säga.. Erica kom ju hemifrån efter att ha jobbat jättemycket och jag var dunderförkyld när vi kom dit, så vi var båda oerhört trötta. Vi gick på asfterski EN gång av tre möjliga tillfällen att gå ut, snacka om att känna oss gamla haha. Vi orkade helt enkelt inte gå ut utan köpte iställetnfrukt och annat som vi åt till middag på hotellet, kollade på film och sov sedan som små prinsessor och fick bra med sömn! Tror dock det var därför vi orkade med att vara pigga och åka skidor så bra, vi fick helt klart tillräckligt med sömn. På köpet så blev jag frisk av resan så jag är nöjd med att vi tog det lungt, är skönt att kunna arbeta nu när jag är tillbaka i Arenzano.


Lägger upp lite bilder från resan nu, Erica har de bra korten på sin mobil så ni får nöja er med att få se de få bilder jag tog med min mobil! Puss och kram, vi hörs imon för jag har annat att berätta..


         

Presentation


Jag blivit beroende, beroende av att resa och träffa nytt folk ifrån andra små och stora hörn av världen och jag kan inte Inte resa mera så jag fortsätter att se mig om! Följ med mig och tipsa gärna om ni varit dit jag ska eller befinner mig just nu. Kram

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards